Autorem projektu secesního mostu z roku 1908 je profesor německé techniky v Praze Ing. Josef Melan. Jedná se o jeden s nejstarších dochovaných železobetonových mostů na území České republiky, s průkopnickým technickým i estetickým řešením.
Rejstříkové číslo KP: | 103263 | GPS souřadnice: | 49°24'24.529"N, 15°35'28.693"E | Slohové období (hlavní): | Secese |
|
Podrobný popis:
Most byl postaven jako součást městské elektrické dráhy. Dnes již most není pojížděný, slouží pouze pro pěší a převádí místní komunikaci přes řeku Jihlavu. Jde o železobetonový obloukový most o dvou polích s horní mostovkou. Nosnou konstrukci mostu tvoří dva segmentové železobetonové deskové oblouky o rozpětí 15,64 m. Vozovka na mostě je tvořena živičnou vrstvou, která pravděpodobně překrývá původní dlažbu z žulových kostek položenou do pískového lože. Zábradlí mostu je ocelové se svislou výplní, v podélném směru tvořené madlem ve tvaru vln. Spolu se secesním reliéfním ornamentem, na čelech mostu nad krajními a střední podpěrou, tvoří hlavní architektonický prvek mostu. Délka mostu je 32,55 m, šířka 10,09 m, volná výška pod mostem je 3,92 m. Stav mostní konstrukce není dobrý, výztuž je místy odkrytá a zkorodovaná.
Josef Melan (1853-1941) byl uznávaným odborníkem na stavbu mostů. Podle jeho návrhů vznikla řada mostů v několika evropských zemích i v USA. Byl profesorem na vysokých technických školách ve Vídni, v Brně a v Praze. Je vynálezcem zvláštního systému "tuhých" železných výztuží železobetonových obloukových mostů, na které možno zavěsit bednění pro beton a uspořit tak podpěrné lešení, čili skruž. V tomto systému bylo již na sklonku minulého století postaveno několik mostů i na území České republiky (most přes Labe v Hostinném, Karlův most přes Teplou v Karlových Varech, most přes Ohři v Lomazicích u Kadaně a přes Ploučnici ve Starém Městě u Děčína). Daleko většího využití našel Melanův systém v cizině, např. v Německu, Švýcarsku a zejména v severní Americe, kde podle Melanových projektů bylo provedeno několik zajímavých mostních staveb. Jím navržený způsob stavby mostních konstrukcí se označuje jako "Patent-Melan".