Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Most silniční, Petráveč
zpět do výpisu
Most je součástí již nefunkční staré zemské cesty. O době vzniku stavby nejsou přesné informace, avšak usuzuje se, že most zbudoval stavitel Antonín Vlach v roce 1593. Někteří však dávají jeho vznik do souvislosti s budováním tzv. císařské silnice za vlády Marie Terezie kolem poloviny 18. století.
Region: | Velkomeziříčsko a Bítešsko | Okres: | Žďár nad Sázavou | Obec: | Petráveč |
|
Zpřístupnění: | přístupné s omezením | Bezbariérový přístup: | ne | Způsob ochrany: | kulturní památka | Autorství: | Vlach Antonín |
|
více informací
Rejstříkové číslo KP: | 23309/7-7163 | GPS souřadnice: | 49°20'20.723"N, 16°2'52.452"E | Slohové období (hlavní): | Renesance |
|
Podrobný popis:
Pozůstatky architektonicky náročně řešeného monumentálního mostu se nacházejí v údolí Radslavického potoka na východním okraji Velkého Meziříčí.
Most, lidově nazývaný podle jména lokality, Loupežnický, byl v minulosti považován za nejvyšší most u nás, proto dostal časem název Vysoký most. Impozantní mostní dílo je dnes ukryto v areálu místní skládky odpadů. Původní silnice vedoucí přes Loupežnický most přestala vyhovovat vzrůstajícímu dopravnímu ruchu, a proto bylo ještě před druhou světovou válkou rozhodnuto o vybudování nové komunikace o několik set metrů severněji. Vynikající ukázka stavitelského umění tak zůstala opuštěna a chátrá.
Deset metrů vysoký zděný jednoobloukový silniční most překlenuje strmě zaříznuté údolí. Materiál jednotlivých částí mostní stavby se liší. Archivolta mostního oblouku je vyzděna z kamenných kvádrů, kdežto nadezdívku ukončenou profilovanou římsou tvoří cihly. Parapetní zídky vlastního mostu chybí. Nízké parapety, které jsou ukončeny hranolovými sloupky vyrůstajícími z půlválcových pilířů, jsou částečně dochovány pouze na náběhových rampách. Horní mostovka, pokrytá zeminou a porostlá vegetací, je opatřena vloženým kamenným korytem pro odvod vody z mostovky. Dlouhé náběhové rampy mostu s násypy jsou opatřeny v horní části tarasy zdobenými arkaturou, u vlastního mostu jsou ukončeny šikmými pobřežními opěrami s tarasními zdmi z lomového kamene.