Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
            
            
            
              
              
              
       
    
       Národní památník odposlechu, Lipnice nad Sázavou
    Národní památník odposlechu, Lipnice nad Sázavou
    
    
    zpět do výpisu
    
    
      
      
      
       
          
    
      V zatopených žulových lomech nedaleko hradu Lipnice vznikla umělecká galerie, pojmenovaná později Národní památník odposlechu. V metaforické zkratce jsou zde představeny možnosti získávání informací o soukromí lidí (odposlech, udávání a sledování). Autorem díla – Bretschneiderovo ucho, Ústa pravdy a Zlaté oči - je sochař Radomír Dvořák.
Všechna díla spojuje příjemná,dobře barevně značena stezka, na které se určitě neztratíte. Značka vede i k poslednímu dílu R. Dvořáka - Hlava XXII.
      
 
      
        
          
            | | Region: | Havlíčkobrodsko |  | Okres: | Havlíčkův Brod |  | Obec: | Lipnice nad Sázavou | 
 | 
        
       
      
            
            
            | | Zpřístupnění: | volně přístupné |  | Bezbariérový přístup: | ne |  | Způsob ochrany: | bez ochrany |  | Autorství: | Dvořák Radomír | 
 | 
        
       
      
      
      více informací
      
        
        
          Podrobný popis:
          Jednotlivá zastavení galerie vznikla v letech 2005-2007 a symbolizují způsoby získávání informací a komunikace (mluvit, poslouchat, vidět). Jsou vždy vyjádřena anatomickým detailem. Jako první vzniklo Bretschneiderovo ucho. Dílo odkazuje k postavě civilního strážníka Bretschneidera z Haškova románu Osudy dobrého vojáka Švejka. Následovala Ústa pravdy, volně inspirovaná stejnojmenným reliéfem z předsíně římského kostela St. Maria in Cosmedina. Zlaté oči už svým ztvárněním, zasazením do rovnostranného trojúhelníku, upozorňují na inspiraci symbolem Božího oka, které si můžeme spojit s myšlenkou touhy po vševidoucnosti, jíž se člověku nikdy nepodaří dosáhnout. Díla jsou unikátní také použitým materiálem. Jsou vytesána v žulovém masivu, přičemž srovnatelné plenérové sochařské galerie v republice byly vytvořeny pouze v pískovci - např. barokní Betlém Matyáše Bernarda Brauna nedaleko Kuksu, romantické dílo Václava Levého v Želízu  či skalní galerie Vojtěcha Kopice u Kopicova statku u Turnova.