Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
            
            
            
              
              
              
      
    Most železniční, Jihlava
    
    
    zpět do výpisu
    
    
      
      
      
      
          
    
      Stavba Českomoravské transverzální dráhy si vyžádala vybudování řady mostů, viaduktů a dalších objektů. Víceobloukový kamenný most u městského nádraží patřil ve své době mezi technicky velmi náročné stavby. Do provozu byl uveden v roce 1887.
      
 
      
        
          
            | Region: | Jihlavsko  |  | Okres: | Jihlava  |  | Obec: | Jihlava  |  
  | 
          
        
       
      
            
            
            | Zpřístupnění: | volně přístupné  |  | Bezbariérový přístup: | ano s omezením  |  | Způsob ochrany: | bez ochrany  |  
  | 
          
        
       
      
      
      více informací
      
        
          
            
              | GPS souřadnice: | 49°24'24.863"N, 15°35'20.36"E  |  | Slohové období (hlavní): | nezařazeno  |  
  | 
            
          
         
        
          Podrobný popis:
          Úsek českomoravské transverzálky z Jihlavy do Veselí nad Lužnicí byl otevřen v roce 1887.
Základní kámen velkého mostu přes Jihlavu byl položen pod jánským kostelíkem 6. 4.1886 a do června 1887 měl již most vsazenou železnou konstrukci. Jedná se o jednokolejný kombinovaný most s horní ocelovou mostovkou o celkové délce 164,85 metrů. Kamenných oblouků je celkem 9, každý s rozpětím 9 metrů. Železná konstrukce má délku 50 metrů a výšku od hladiny řeky Jihlavy 17 metrů. Viadukt postavili zkušení italští kameníci a zedníci z hrubě opracovaného lomového kamene. 29.8.1887 tudy mohl projet první zkušební vlak.