Most, Švařec
- Archeologie (7)
- Církevní (330)
- Židovské (55)
- Fortifikační (110)
- Lidová architektura (101)
- Městská architektura (126)
- Technické (122)
- Rozhledny a vyhlídková místa (34)
- Parky, obory a přírodní prvky (12)
- Sepulkrální, sochařská a drobná architektura (326)
- Památkově chráněná území (33)

|
|
více informací
|
Podrobný popis:
Lávka je věšadlové konstrukce a je vysoká 3 m. Výška hřebene nad hladinou Svratky pak činí 5 m. Hlavními nosnými prvky jsou dva zdvojené silné trámy, které jsou uloženy na vysokých kamenných nábřežních pilířích. Z obou stran vede k lávce příkré dřevěné schodiště a celá je zastřešena sedlovou stříškou pokrytou štípaným šindelem. Samotná lávka ve Švarci zapadá do celkového rámce četnějších roubených staveb ve svém okolí, mezi něž patří např. lávka v Černvíru, v Prudké nebo tři mosty na samotném hradě Pernštejně. Před nebezpečím vysoké vody dnes chrání roubené lávky na řece Svratce Vírská přehrada. Dříve byly podobné dřevěné mostky i v Unčíně, Dalečíně nebo Strážku. Kresba lávky byla použita na pamětním razítku s názvem „Chraň staré mosty“, kterého se používá na dokumentech, jež se týkají našich památných, historických mostů při jejich popularizaci. Dřevo je pro svou snadnou opracovatelnost nejstarším stavebním materiálem. Jeho nevýhodou je krátká životnost. Za nejstarší dřevené mosty na našem území můžeme považovat vojenské římské mosty nebo hradištní mosty v Mikulčicích. Jednalo se o mosty trámové, které byly později nahrazené konzolovým trámovým mostem, jenž umožnil překlenutí větších překážek. Původní spojování prvků vázáním nahradilo spojování pomocí zářezů, čepů a dřevěných klínů. K chránění konstrukce byly mosty později opatřovány střechami.
Lávka je věšadlové konstrukce a je vysoká 3 m. Výška hřebene nad hladinou Svratky pak činí 5 m. Hlavními nosnými prvky jsou dva zdvojené silné trámy, které jsou uloženy na vysokých kamenných nábřežních pilířích. Z obou stran vede k lávce příkré dřevěné schodiště a celá je zastřešena sedlovou stříškou pokrytou štípaným šindelem. Samotná lávka ve Švarci zapadá do celkového rámce četnějších roubených staveb ve svém okolí, mezi něž patří např. lávka v Černvíru, v Prudké nebo tři mosty na samotném hradě Pernštejně. Před nebezpečím vysoké vody dnes chrání roubené lávky na řece Svratce Vírská přehrada. Dříve byly podobné dřevěné mostky i v Unčíně, Dalečíně nebo Strážku. Kresba lávky byla použita na pamětním razítku s názvem „Chraň staré mosty“, kterého se používá na dokumentech, jež se týkají našich památných, historických mostů při jejich popularizaci. Dřevo je pro svou snadnou opracovatelnost nejstarším stavebním materiálem. Jeho nevýhodou je krátká životnost. Za nejstarší dřevené mosty na našem území můžeme považovat vojenské římské mosty nebo hradištní mosty v Mikulčicích. Jednalo se o mosty trámové, které byly později nahrazené konzolovým trámovým mostem, jenž umožnil překlenutí větších překážek. Původní spojování prvků vázáním nahradilo spojování pomocí zářezů, čepů a dřevěných klínů. K chránění konstrukce byly mosty později opatřovány střechami.