Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
            
            
            
              
              
              
      
    Dům rodný Vincenca Makovského, Nové Město na Moravě
    
    
    zpět do výpisu
    
    
      
      
      
      
          
    
      Rodný dům sochaře Vincenca Makovského je označený pamětní deskou s bustou. Autorem je umělcův žák Miloš Axman. Vincenc Makovský se narodil jako nejstarší ze šesti dětí novoměstského měšťana a řezníka. Značný vliv na utváření Makovského osobnosti měla jeho matka. Do svého rodného města se často vracel a zanechal zde několik svých děl. Nové Město je také místem jeho posledního odpočinku, je pohřben na evangelickém hřbitově.
      
 
      
        
          
            | Region: | Novoměstsko a Ždársko  |  | Okres: | Žďár nad Sázavou  |  | Obec: | Nové Město na Moravě  |  | Ulice: | Vratislavovo náměstí  |  
  | 
          
        
       
      
            
            
            | Číslo popisné: | 11  |  | Zpřístupnění: | přístupné s omezením  |  | Bezbariérový přístup: | ne  |  | Způsob ochrany: | kulturní památka  |  | Osobnosti: | Makovský Vincenc  |  
  | 
          
        
       
      
      
      více informací
      
        
          
            
              | Rejstříkové číslo KP: | 14361-7-4273  |  | GPS souřadnice: | 49°33'37.983"N, 16°4'26.875"E  |  | Slohové období (hlavní): | nezařazeno  |  
  | 
            
          
         
        
          Podrobný popis:
          Makovský byl v roce 1919 přijat na Akademii výtvarných umění v Praze. Zatímco ještě za studií na novoměstské reálce uvažoval o dráze malíře, první léta studií na pražské Akademii výtvarných umění v Praze, zejména pak vliv dalšího novoměstského rodáka Jana Štursy ovlivnily směr jeho tvůrčí orientace směrem k sochařství. Již v průběhu studií získal Makovský první cenu za školní práci Hoch s mušlí. V roce 1925 uspořádal první výstavu svých sochařských prací a po absolutoriu AVU (1926) dostal stipendium francouzské vlády. V letech 1926 – 1930 studoval a pracoval v Paříži (ateliér Antoina Bourdella). Po svém francouzském pobytu se Makovský přesunul do Brna. Kolem poloviny 30. let se v jeho pracích projevila realistická linie jeho tvorby.
Druhou světovou válku Makovský prožil ve Zlíně, kde pomáhal zakládat a organizovat Školu umění. Zúčastnil se odboje jako člen ilegálního Národně revolučního výboru inteligence. Se zlínským obdobím je spojeno jeho působení v průmyslovém designu, který naznačil další rozměr jeho tvůrčí činnosti. Byl prvním mezi českými a moravskými výtvarnými umělci, kteří spolupracovali s konstruktéry na tvarovém a ergonomickém řešení stroje. Nezachovaný návrh revolverového soustruhu R 50 z roku 1940 patří k legendě československého designu. Po osvobození se Makovský vrátil do Brna, stal se docentem modelování na Fakultě architektury Vysoké školy technické, v roce 1947 jejím profesorem. V roce 1952 získal profesuru na Akademii výtvarných umění v Praze. V poválečném období se věnoval převážně monumentální pomníkové tvorbě.