Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
            
            
            
              
              
              
       Kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jihlava
    Kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jihlava
    
    
    zpět do výpisu
    
    
      
      
      
       
          
    
      Za bohatě zdobenou barokní fasádou se ukrývá jedna z nejstarších jihlavských staveb - kostel Nanebevzetí Panny Marie, který je součástí minoritského klášterního areálu (viz heslo Klášter minoritský, Jihlava). Trojlodní bazilika s krátkou příčnou lodí a dlouhým kněžištěm byla postavena krátce po roce 1250 pod silným vlivem rakouských cisterciáckých staveb ve Steinu an der Donau nebo v Laa an der Thaya. Dalším vzorem byl i Maulbronn v Německu. 
      
 
      
        
          
            | | Region: | Jihlavsko |  | Okres: | Jihlava |  | Obec: | Jihlava |  | Ulice: | Matky Boží | 
 | 
        
       
      
            
            
            | | Zpřístupnění: | přístupné s omezením |  | Bezbariérový přístup: | ano s omezením |  | Způsob ochrany: | kulturní památka | 
 | 
        
       
      
      
      více informací
      
        
          
            
              | | Rejstříkové číslo KP: | 45491/7-4877 |  | GPS souřadnice: | 49°23'41.057"N, 15°35'15.818"E |  | Slohové období (hlavní): | Gotika |  | Slohové období (další): | Renesance |  | Slohové období (další): | Baroko | 
 | 
          
         
        
          Podrobný popis:
          Kostel je nezvykle orientován k jihu směrem k městu Assisi, k uctění památky zakladatele minoritského řádu sv. Františka. Stavební dějiny kostela jsou úzce provázány s dějinami přilehlého kláštera.
Z nejstarší stavební fáze kostela pocházejí obvodové zdi, klenby a tři páry hmotných arkád. Architektonickým i konstrukčním unikátem je věž z poloviny 14. století, která nemá vlastní základy, ale byla postavena na čtyřech velkých pilířích, které v interiéru kostela vznikly nad transeptem - křížením dvou hlavních lodí. Uvnitř kostela jsou zachovány zbytky raně gotické nástěnné výmalby. Z počátku 15. století pak pochází i freska „Přepadení Jihlavy“, zachycující skutečnou událost, kdy minorité svojí ostražitostí a pohotovostí zachránili město před vpádem loupeživých rytířů. Ke konci 16. století byl zrušen hřbitov, který se rozkládal kolem kostela, a v ulici Matky Boží bylo přistavěno několik domů, které spolu s průčelím kostela vytvořily souvislou zastavěnou uliční frontu. Kostel tak ztratil své dominantní postavení.