Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
            
            
            
              
              
              
      
    Stanice poštovní, Kámen (HB)
    
    
    zpět do výpisu
    
    
      
      
      
      
          
    
      Volně stojící empírová patrová budova s mansardovou střechou z roku 1824 sloužila dříve jako poštovní stanice. Byla nejen zastávkou s poštou, ale zároveň i hostincem s možností noclehu a se stájemi pro koně na přepřahání poštovních dostavníků.
      
 
      
        
          
            | Region: | Havlíčkobrodsko  |  | Okres: | Havlíčkův Brod  |  | Obec: | Kámen  |  
  | 
          
        
       
      
            
            
            | Číslo popisné: | 10  |  | Zpřístupnění: | přístupné s omezením  |  | Bezbariérový přístup: | ano s omezením  |  | Způsob ochrany: | kulturní památka  |  
  | 
          
        
       
      
      
      více informací
      
        
          
            
              | Rejstříkové číslo KP: | 36438/6-235  |  | GPS souřadnice: | 49°42'41.679"N, 15°31'11.038"E  |  | Slohové období (hlavní): | Empír  |  
  | 
            
          
         
        
          Podrobný popis:
          Od roku 1722 byla poštovní služba státem řízenou a organizovanou. Každá hlavní trasa byla stanicemi rozdělena na úseky. Ve stanicích se vykládaly a přijímaly zásilky a přepřahali koně. Vozy tak s relativně krátkými přestávkami mohly denně urazit větší vzdálenosti. Rychlost poštovních vozů byla ale malá.
Kvalitativní změnu přineslo v roce 1823 postupné zavedení spěšných jízd tzv. poštovských rychlíků. Ty jezdily i v noci, a tudíž významně urychlily dopravu cestujících. Podle přepřahacích stanic a délky trasy se dostavník mohl „řítit“ rychlostí až pětadvacet kilometrů za hodinu. Cesta z Prahy do Vídně trvala 37 hodin, s přestávkami dva dny a noc. Obyčejná pošta z Prahy do Vídně šla 3 dny, balíková 4 dny. Poštovské rychlíky byly dobře pérované vozy pro 8, 10 i více osob, tažené dvěma páry koní. Na silnicích měly přednost před ostatní dopravou.