Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Kostel sv. Petra a Pavla, Horní Bobrová
zpět do výpisu
Kostel svatého Petra a Pavla byl původně vystavěn jako pozdně románský kostel. Z iniciativy žďárského opata Václava Vejmluvy byl objekt mezi lety 1714–1722 barokně přestavěn podle návrhu slavného architekta Jana Blažeje Santiniho. Jednolodní kostel má díky této přestavbě nezvykle obrácenou orientaci – svatostánek směřuje k západu.
Region: | Novoměstsko a Ždársko | Okres: | Žďár nad Sázavou | Obec: | Bobrová |
|
Zpřístupnění: | přístupné s omezením | Bezbariérový přístup: | ne | Způsob ochrany: | kulturní památka | Autorství: | Santini Aichel Jan Blažej |
|
více informací
Rejstříkové číslo KP: | 21963/7-3938 | GPS souřadnice: | 49°28'48.164"N, 16°6'49.503"E | Slohové období (hlavní): | Baroko |
|
Podrobný popis:
Kostel svatého Petra a Pavla se nachází v centru obce na návsi v mírně svažitém terénu. Původně byl vystavěn již v době raného středověku v románském stylu. Ke konci 15. století byla při jižní straně přistavěna věž. Původní středověký kostel přestal počátkem 18. století splňovat potřeby farní obce, proto bylo rozhodnuto o jeho rozšíření. V této době přináležela farnost v Horní Bobrové pod správu kláštera ve Žďáru nad Sázavou, kde byl opatem Václav Vejmluva. V jeho službách pracoval v první polovině 18. století slavný architekt Jan Blažej Santini-Aichel. Projekt vytvořil Santini v roce 1714. Původně pozdně románskou loď proměnil architekt na presbytář s hlavním oltářem. Tímto krokem došlo ke změně orientace celé stavby se svatostánkem směřujícím nikoliv na východ, ale k západu. Na východní straně došlo ke zbudování nového prostoru lodi. Vstupní pětiboký portál je jednoduše křivkově modelovaný. Ve vykrojeném vrcholu štítu je elegantně provedený motiv sféry s mečem a klíči. Santini ani v případě tohoto projektu nezapřel cesty po italské krajině, kde na něj silně zapůsobila práce barokního architekta Quarino Quarini a Francesca Borrominniho. Především průčelí kostela připomíná římské sakrální stavby Francesca Borrominniho. Obdobné řešení profilace můžeme u Santiniho nalézt například na kostele v Rychnově nad Kněžnou. Celkovou strohostí a jednoduchostí kostela svatého Petra a Pavla dosáhl architekt poutavého efektu, který dokládá jeho mimořádné nadání.