Silniční most v Hořepníku, jeden z nejstarších železobetonových mostů v českých zemích, byl zbudován v roce 1911 podle projektu Ing. Stanislava Bechyně. Stavba je hodnotným dokladem mostního stavitelství počátku 20. století.
Rejstříkové číslo KP: | 44659 /3-5912 | GPS souřadnice: | 49°30'40.503"N, 15°6'28.577"E | Slohové období (hlavní): | Secese |
|
Podrobný popis:
Časté záplavy v Hořepníku strhly několik mostů přes řeku Trnávku, proto bylo rozhodnuto o stavbě pevného a odolného železobetonového mostu. Jeho stavba trvala pouhé dva měsíce. Monumentální a současně elegantní stavba dlouhá 25 metrů a široká 5,5 metru byla zbudována v roce 1911 firmou Dr. Ing. K. Skorkovského z Prahy za dohledu královského zemského inženýra J. Veselého podle projektu Ing. Stanislava Bechyně. Jméno prováděcí firmy a stavebního dohledu se nachází na litinových deskách připevněných na mostní nástavce.
Konstrukce mostu je tvořena dvěma segmentovými oblouky, které jsou spojeny osmi pilíři s hlavní pojízdnou plochou mostu (tzv. mostovkou), která spočívá na betonových pobřežních opěrách. Oba segmentové oblouky na koncích přecházejí v zídky, jež jsou zdobeny reliéfními dekorativní prvky v duchu geometrické secese. Prostory mezi pilíři jsou vyplněny kovovým zábradlím.