Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Trať železniční, Telč-Slavonice
zpět do výpisu
První parní vlaky na trati Telč - Slavonice začaly jezdit již před více než sto lety, v roce 1902. Nová železnice navázala na trať z Kostelce u Jihlavy a pokračovala dále do Rakouska. V dubnu 1951 bylo spojení s Rakouskem násilně přerušeno. Nadšené snahy o obnovu spojení po sametové revoluci v posledním čase opět utichly. I když trať na státní hranici zatím končí, oblíbili si ji pěší turisté i "kolaři" při svých cestách za poznáním. Pravidelně jsou na trati pořádány parní jízdy.
Region: | Telčsko | Okres: | Jihlava | Obec: | Telč |
|
Zpřístupnění: | přístupné s omezením | Bezbariérový přístup: | ano | Způsob ochrany: | bez ochrany | Autorství: | Lukrits |
|
více informací
Podrobný popis:
V dobách Rakouska-Uherska znamenala výstavba železnice pokrok a významný rozvoj pro města i vísky na trati. Fungovalo to ale i naopak – Dačice byly na přelomu 19. a 20. století velmi průmyslově rozvinuté a stále silněji začínala být cítit potřeba vlakového spojení. Pokračování jednokolejné trati končící v Telči dále k rakouským hranicím bylo předpokládáno už při výstavbě této trati, končila totiž tak, aby se na ni dalo snadno navázat.
Detailní projekt trati mezi Telčí a Slavonicemi vypracoval inženýr Lukrits a ministerstvo železnic jej schválilo 6. srpna 1898. Potřebné pozemky pro stavbu byly vlastníkům vyvlastněny. Samotná výstavba však byla poměrně náročná, bylo potřeba několikrát lámat do skalního masivu.
V souvislosti s výstavbou železnice byla vybudována řada nových staveb na její trati. Stanice v Telči byla zvětšena, hlavní vodárenské zařízení bylo vybudováno ve stanici Slavonice. V Radkově vzniklo nákladiště s rampou a Peč sloužila jako výhybna s vedlejší kolejí. V krajině se objevily kamenné a ocelové železniční mosty a mostky.
Nic tedy nebránilo slavnostnímu uvedení tratě do provozu v neděli 7. září 1902 jízdou zvláštního vlaku z Telče do Slavonic. Na novém dačickém nádraží očekávaly příjezd prvního vlaku stovky nadšených lidí a vlak zde byl slavnostně přivítán a posvěcen. Ve Slavonicích byl vlak přijat podobně. Nejvyšší traťová rychlost byla 25 km/h po pěti letech byla dokonce zvýšena na 35 km/h.
Do Rakouska byla trať protažena roku 1903, ale v dubnu 1951 bylo vytrháno deset metrů kolejí a postupně bylo přerušení rozšířeno na delší úsek. Ačkoliv v roce 1955 byla znovu oživena jednání o obnovení trati, z důvodu politického vývoje v roce 1956 a kontrarevoluce v Maďarsku byly tyto plány zavrženy. Po sametové revoluci byla jednání o spojení tratí znovu aktuální, v současné době však z rakouské strany utichl zájem a pozornost je přesunuta spíše na dopravu nákladními automobily. Na železniční trase mezi Slavonicemi a Telčí vozí žluté a červené vláčky každý den cestující do práce i do škol, v létě přepravují i velké množství pěších turistů a cyklistů. Přestože dnes jezdí po trati motorové lokomotivy, pravidelně jsou pořádány i parní jízdy.