Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Most železniční, Jihlava
zpět do výpisu
Stavba Českomoravské transverzální dráhy si vyžádala vybudování řady mostů, viaduktů a dalších objektů. Víceobloukový kamenný most u městského nádraží patřil ve své době mezi technicky velmi náročné stavby. Do provozu byl uveden v roce 1887.
Region: | Jihlavsko | Okres: | Jihlava | Obec: | Jihlava |
|
Zpřístupnění: | volně přístupné | Bezbariérový přístup: | ano s omezením | Způsob ochrany: | bez ochrany |
|
více informací
GPS souřadnice: | 49°24'24.863"N, 15°35'20.36"E | Slohové období (hlavní): | nezařazeno |
|
Podrobný popis:
Úsek českomoravské transverzálky z Jihlavy do Veselí nad Lužnicí byl otevřen v roce 1887.
Základní kámen velkého mostu přes Jihlavu byl položen pod jánským kostelíkem 6. 4.1886 a do června 1887 měl již most vsazenou železnou konstrukci. Jedná se o jednokolejný kombinovaný most s horní ocelovou mostovkou o celkové délce 164,85 metrů. Kamenných oblouků je celkem 9, každý s rozpětím 9 metrů. Železná konstrukce má délku 50 metrů a výšku od hladiny řeky Jihlavy 17 metrů. Viadukt postavili zkušení italští kameníci a zedníci z hrubě opracovaného lomového kamene. 29.8.1887 tudy mohl projet první zkušební vlak.