Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Stanice železniční, Jihlávka
zpět do výpisu
Stanice byla budovaná jako součást Českomoravské transverzálky v 80. letech 19. Století. Autorem architektury tzv. jednotného stylu pro vedlejší trati, který je nazývaný stylem „šumavským“ byl architekt tehdejšího Generálního ředitelství státních drah Friedrich Setz. Stanice se skládá z většího centrálního hlavního objektu a řady objektů „doplňkových“.
Region: | Jihlavsko | Okres: | Jihlava | Obec: | Jihlávka |
|
Zpřístupnění: | přístupné s omezením | Bezbariérový přístup: | ano s omezením | Způsob ochrany: | bez ochrany | Autorství: | Setz Friedrich |
|
více informací
GPS souřadnice: | 49°15'9.697"N, 15°17'41.881"E | Slohové období (hlavní): | nezařazeno |
|
Podrobný popis:
Po vydání zákona č. 13 ze dne 25. 11. 1883 dochází k dohodě o tom, že stát postaví tratě: a) Jihlava – Horní Cerekev – Jindřichův Hradec a b) Horní Cerekev – Pelhřimov – Tábor. Stanice se nachází na části E 2 Horní Cerekev – Jindřichův Hradec, úseku českomoravské transverzálky z Jihlavy do Jindřichova Hradce (dnes trať číslo 225). Tato část byla slavnostně otevřena 3. 11. 1887 - s veškerou dopravou.
Hlavním objektem stanice je výpravní budova. Skládá se z centrálního třípatrového traktu původně služebních místností a čekárny v přízemí a bytů v prvním a druhém patře. Služební prostory byly rozšířeny severním přízemním křídlem. V jižním přízemním křídle se nachází sociální zázemí. Boční křídla vymezují prostor velké nástupištní verandy se samostatným východem do přednádražního prostoru. Ve stanici se dále nachází budovy původních větších skladišť pro nákladní dopravu s nakládacími rampami. U hlavního objektu je také menší původně hospodářské zázemí. Výraz typové stavby výpravní budovy určuje základní barva - červené režné cihelné zdivo a doplňková barva okrová, která se uplatňuje při zvýraznění architektonických prvků plasticky tvarované fasády - kvádrování nároží, nadokenní římsy z napodobených klenáků, atd. Budova severního skladiště je zčásti v přízemí zděná omítaná, patro je hrázděné s režným cihelným zdivem. Objekt jižního skladiště a části hospodářského zázemí jsou celodřevěné.