Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Stanice železniční, Nová Cerekev
zpět do výpisu
Stanice byla budovaná jako součást Českomoravské transverzálky v 80. letech 19. století. Autorem architektury tzv. jednotného stylu pro vedlejší trati, který je nazývaný stylem „šumavským“ byl architekt tehdejšího Generálního ředitelství státních drah Friedrich Setz. Je zajímavá nejen dobře dochovaným hlavním objektem, ale také doplňkovými technickými objekty, které zajišťovaly nezbytné zásobování vodou pro parní lokomotivy – věž se zásobníkem vody a s ní propojená odlehlá přečerpávací stanice přivádějící vodu ze vzdáleného Novocerekvického potoka.
Region: | Pelhřimovsko | Okres: | Pelhřimov | Obec: | Nová Cerekev |
|
Číslo popisné: | 152 | Zpřístupnění: | přístupné s omezením | Bezbariérový přístup: | nedefinováno | Způsob ochrany: | bez ochrany | Autorství: | Setz Friedrich |
|
více informací
GPS souřadnice: | 49°25'31.377"N, 15°7'5.33"E | Slohové období (hlavní): | nezařazeno |
|
Podrobný popis:
Po vydání zákona č. 13 ze dne 25. 11. 1883 dochází k dohodě o tom, že stát postaví tratě: a) Jihlava – Horní Cerekev – Jindřichův Hradec a b) Horní Cerekev – Pelhřimov – Tábor. Stanice se nachází na části E1 Horní Cerekev – Obrataň, úseku českomoravské transverzálky z Horní Cerekve do Tábora (dnes trať číslo 224). Tato část byla slavnostně otevřena 16. 12. 1888 - bez pravidelné dopravy a 17. 12. 1888 - s veškerou dopravou.
Hlavním objektem stanice je výpravní budova. Skládá se z centrálního patrového traktu původně služebních místností v přízemí a bytů v patře. Služební prostory byly rozšířeny západním přízemním křídlem. Ve východním přízemním křídle se nacházela čekárna, sociální zařízení, sklad, technická místnost. Součástí objektu je také malá nástupištní veranda. Ve stanici se dále nachází budova původního většího skladiště pro nákladní dopravu s nakládací rampou a u věže se zásobníkem vody objekt menší kolny. Výraz typové stavby výpravní budovy určuje základní barva - červené režné cihelné zdivo a doplňková barva okrová, která se uplatňuje při zvýraznění architektonických prvků plasticky tvarované fasády - kvádrování nároží, nadokenní římsy z napodobených klenáků, atd. Horní část věže je hrázděná s dřevěným obkladem, objekt skladiště a kolny je celodřevěný.