Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
            
            
            
              
              
              
      
    
      
    Kostel sv. Petra a Pavla, Horní Bobrová
          
        
    
    
    zpět do výpisu
    
    
      
      
      
      
          
    
      Kostel svatého Petra a Pavla byl původně vystavěn jako pozdně románský kostel. Z iniciativy žďárského opata Václava Vejmluvy byl objekt mezi lety 1714–1722 barokně přestavěn podle návrhu slavného architekta Jana Blažeje Santiniho. Jednolodní kostel má díky této přestavbě nezvykle obrácenou orientaci – svatostánek směřuje k západu.
      
 
      
        
          
            | Region: | Novoměstsko a Ždársko  |  | Okres: | Žďár nad Sázavou  |  | Obec: | Bobrová  |  
  | 
          
        
       
      
            
            
            | Zpřístupnění: | přístupné s omezením  |  | Bezbariérový přístup: | ne  |  | Způsob ochrany: | kulturní památka  |  | Autorství: | Santini Aichel Jan Blažej  |  
  | 
          
        
       
      
      
      více informací
      
        
          
            
              | Rejstříkové číslo KP: | 21963/7-3938  |  | GPS souřadnice: | 49°28'48.164"N, 16°6'49.503"E  |  | Slohové období (hlavní): | Baroko  |  
  | 
            
          
         
        
          Podrobný popis:
          Kostel svatého Petra a Pavla se nachází v centru obce na návsi v mírně svažitém terénu. Původně byl vystavěn již v době raného středověku v románském stylu. Ke konci 15. století byla při jižní straně přistavěna věž. Původní středověký kostel přestal počátkem 18. století splňovat potřeby farní obce, proto bylo rozhodnuto o jeho rozšíření. V této době přináležela farnost v Horní Bobrové pod správu kláštera ve Žďáru nad Sázavou, kde byl opatem Václav Vejmluva. V jeho službách pracoval v první polovině 18. století slavný architekt Jan Blažej Santini-Aichel. Projekt vytvořil Santini v roce 1714. Původně pozdně románskou loď proměnil architekt na presbytář s hlavním oltářem. Tímto krokem došlo ke změně orientace celé stavby se svatostánkem směřujícím nikoliv na východ, ale k západu. Na východní straně došlo ke zbudování nového prostoru lodi. Vstupní pětiboký portál je jednoduše křivkově modelovaný. Ve vykrojeném vrcholu štítu je elegantně provedený motiv sféry s mečem a klíči. Santini ani v případě tohoto projektu nezapřel cesty po italské krajině, kde na něj silně zapůsobila práce barokního architekta Quarino Quarini a Francesca Borrominniho. Především průčelí kostela připomíná římské sakrální stavby Francesca Borrominniho. Obdobné řešení profilace můžeme u Santiniho nalézt například na kostele v Rychnově nad Kněžnou. Celkovou strohostí a jednoduchostí kostela svatého Petra a Pavla dosáhl architekt poutavého efektu, který dokládá jeho mimořádné nadání.