Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
            
            
            
              
              
              
       Most silniční, Petráveč
    Most silniční, Petráveč
          
        
    
    
    zpět do výpisu
    
    
      
      
      
       
          
    
      Most je součástí již nefunkční staré zemské cesty. O době vzniku stavby nejsou přesné informace, avšak usuzuje se, že most zbudoval stavitel Antonín Vlach v roce 1593. Někteří však dávají jeho vznik do souvislosti s budováním tzv. císařské silnice za vlády Marie Terezie kolem poloviny 18. století.
      
 
      
        
          
            | | Region: | Velkomeziříčsko a Bítešsko |  | Okres: | Žďár nad Sázavou |  | Obec: | Petráveč | 
 | 
        
       
      
            
            
            | | Zpřístupnění: | přístupné s omezením |  | Bezbariérový přístup: | ne |  | Způsob ochrany: | kulturní památka |  | Autorství: | Vlach Antonín | 
 | 
        
       
      
      
      více informací
      
        
          
            
              | | Rejstříkové číslo KP: | 23309/7-7163 |  | GPS souřadnice: | 49°20'20.723"N, 16°2'52.452"E |  | Slohové období (hlavní): | Renesance | 
 | 
          
         
        
          Podrobný popis:
          Pozůstatky architektonicky náročně řešeného monumentálního mostu se nacházejí v údolí Radslavického potoka na východním okraji Velkého Meziříčí.
Most, lidově nazývaný podle jména lokality, Loupežnický, byl v minulosti považován za nejvyšší most u nás, proto dostal časem název Vysoký most. Impozantní mostní dílo je dnes ukryto v areálu místní skládky odpadů. Původní silnice vedoucí přes Loupežnický most přestala vyhovovat vzrůstajícímu dopravnímu ruchu, a proto bylo ještě před druhou světovou válkou rozhodnuto o vybudování nové komunikace o několik set metrů severněji. Vynikající ukázka stavitelského umění tak zůstala opuštěna a chátrá. 
Deset metrů vysoký zděný jednoobloukový silniční most překlenuje strmě zaříznuté údolí. Materiál jednotlivých částí mostní stavby se liší. Archivolta mostního oblouku je vyzděna z kamenných kvádrů, kdežto nadezdívku ukončenou profilovanou římsou tvoří cihly. Parapetní zídky vlastního mostu chybí. Nízké parapety, které jsou ukončeny hranolovými sloupky vyrůstajícími z půlválcových pilířů, jsou částečně dochovány pouze na náběhových rampách. Horní mostovka, pokrytá zeminou a porostlá vegetací, je opatřena vloženým kamenným korytem pro odvod vody z mostovky. Dlouhé náběhové rampy mostu s násypy jsou opatřeny v horní části tarasy zdobenými arkaturou, u vlastního mostu jsou ukončeny šikmými pobřežními opěrami s tarasními zdmi z lomového kamene.