Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Most dálniční Vysočina, Velké Meziříčí
zpět do výpisu
Dálniční most Vysočina převádějící dálnici D 1 z Prahy do Brna přes údolí řeky Oslavy je ojedinělý svými rozměry, výškou nad terénem i způsobem provedení. Jde o nejvyšší a druhý nejdelší most na dálnici D1. Postaven byl v letech 1972 - 1978.
Region: | Velkomeziříčsko a Bítešsko | Okres: | Žďár nad Sázavou | Obec: | Velké Meziříčí |
|
Zpřístupnění: | volně přístupné | Bezbariérový přístup: | ano | Způsob ochrany: | bez ochrany | Autorství: | Pechal Antonín a kol. |
|
více informací
GPS souřadnice: | 49°21'38.657"N, 16°0'52.242"E | Slohové období (hlavní): | Architektura po 2. světové válce |
|
Podrobný popis:
Nosnou konstrukci tvoří dva ocelové nosníky o celkové váze 6 tisíc tun. Pilíře jsou betonové. Výška mostovky je 77 metrů, délka přemostění činí 425 m. Jsou to vlastně dva mosty vedle sebe - pro každý směr jeden. Soutěž na přemostění údolí řeky Oslavy byla vypsána v roce 1967 a kromě ocelové konstrukce byla také zvažována varianta betonová. Vítězná varianta dvou souběžných ocelových mostů o šířce 13,7 m a 13,8 metru byla vybrána v roce 1971. Projekt konstrukce vypracovala brněnská pobočka Vítkovických železáren pod vedením Ing. Antonína Pechala a vlastní konstrukci o váze 5 660 t dodaly Vítkovické železárny Ostrava. Na stavbě spolupracovaly firmy Dopravní stavby Olomouc, Vítkovické železárny a Hutní montáže Ostrava. Stavba byla zahájena v dubnu 1972 a most byl zprovozněn 28. listopadu 1978.
V souvislosti se stavbou a zprovozněním tohoto unikátního mostního díla vzniklo v Městském muzeu ve Velkém Meziříčí specializované oddělení, které se zabývá pozemními komunikacemi a mosty. Most Vysočina se stal „živým“ exponátem tohoto muzea. Návštěvníci jej mohli shlédnout při prohlídce přímo z okna muzea.
Pod mostem v ulici Příkopy je na domě - Podhradském mlýně pametní deska upomínající na to, že se zde v roce 1870 narodil Jan Čermák, který byl prvním Čechem jenž získal mezinárodní pilotní diplom (1911).