Úzkorozchodná trať, nazývaná Obrataňka, která se klikatí v krajině a směřuje z Jindřichova Hradce do Obrataně, má na své trase v kraji Vysočina plných jedenáct zastávek. Za úzkorozchodné tratě jsou označovány ty, které mají rozchod menší než „normální“, tj. menší než 1435 mm. Zdejší trať, fungující od prosince roku 1906, má rozchod 760 mm.
GPS souřadnice: | 49°25'44.352"N, 14°57'13.137"E | Slohové období (hlavní): | nezařazeno |
|
Podrobný popis:
Putování úzkorozchodnou železnicí krajem Vysočina začíná v romantickém údolí řeky Kamenice a pokračuje směrem k vrcholu Svidník. Při téměř pohádkové jízdě v meandrech Kamenice, v okolních polích a lesích, můžete navštívit historická města, jakými je Kamenice nad Lipou nebo Černovice, ale také drobné vesničky situované poblíž trati. Místní raritou je nádraží ve Chválkově, kam nebyl dodnes zaveden elektrický proud. Nádraží je současně nejvyšším bodem trati o nadmořské výšce 666 m. Pokud budete mít štěstí, spatříte při průjezdu údolím za Chválkovem na obzoru chladící věže temelínské jaderné elektrárny vzdálené odtud více než 50 kilometrů. Cílová stanice pouti se nachází v Obratani, která se pyšní gotickým kostelem sv. Petra a Pavla ze 14. století.
Výhodou úzkorozchodných tratí byly jejich menší stavební náklady a možnost stavby v členitém terénu. Výstavbu Obrataňky, o celkové délce 46 km, provedla pražská firma Ing. Antonín Loos. Slavnostní zahájení provozu proběhlo 23. prosince 1906, ale pravidelný provoz byl zahájen o den později, na Štědrý den roku 1906. Původní zastávky byly postupem doby a se stoupajícím zájmem cestujících doplňovány o nové zastávky: Sudkův Důl (1931), Rodinov (1947), Dobešov (1954) a Benešov nad Lipou (1962). V osmdesátých letech 20. století se uvažovalo o zrušení úzkorozchodné tratě, k němuž naštěstí nedošlo.