Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Most vojslavický, Vojslavice
zpět do výpisu
Nad údolím řeky Želivky zatopené přehradou se klene technická zvláštnost - dvouúrovňový most. Nad původním železobetonovým mostem z roku 1942, který nevyhovoval potřebám dálničního provozu, byl vystavěn v letech 1975-1976 nový ocelový dálniční most.
Region: | Humpolecko a Pacovsko | Okres: | Pelhřimov | Obec: | Hořice |
|
Zpřístupnění: | volně přístupné | Bezbariérový přístup: | ano | Způsob ochrany: | kulturní památka | Autorství: | pražská stavební firma Ing. Brázdil & Dr. Ješ |
|
více informací
Rejstříkové číslo KP: | 36886/3-5915 | GPS souřadnice: | 49°35'45.719"N, 15°12'25.698"E | Slohové období (hlavní): | Architektura po 2. světové válce |
|
Podrobný popis:
Stavba dálnice mezi Brnem a Prahou byla zahájena roku 1939, avšak již po třech letech byla práce přerušena. Teprve po válce bylo rozpracované dílo obnoveno, ale vinou nezájmu na realizaci dlouhodobě plánované dálnice bylo v roce 1951 opuštěno. V 60. letech se dálnice opět začala stavět, avšak stávající mostní dílo, nevyhovovalo soudobým potřebám. Šířka mostu byla příliš malá a stavba, zapuštěná hluboko do strmého skalnatého údolí, měla příliš strmé nájezdy. Nad původním dílem tedy vznikl nový, ocelový dálniční most a původní most byl ponechán pro místní přepravu. Vznikl tak jedinečný dvoupatrový most.
Železobetonový dálniční most o délce 138 m překonává v mírné křivce údolí řeky Želivky. Je vystavěn na pobřežních opěrách, které spočívají v prudkých skalnatých svazích. Tři pole mostní konstrukce jsou vymezena dvěma mohutnými opěrnými pilíři, které nesou hlavní pojízdnou plochu mostu (tzv. mostovku). Střední, nejdelší pole mostu je neseno čtyřmi segmentovými oblouky, které probíhají od jednoho mostního pilíře k druhému.