Portál kulturního a přírodního dědictví Kraje Vysočina
Trať železniční, Jemnice - Moravské Budějovice
zpět do výpisu
Vláček mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí se na svou cestu vydával den co den dlouhých sto čtrnáct let, od založení trati roku 1896. Na konci roku 2010 bude ale její provoz zastaven. Ačkoliv trať dlouhodobě prodělávala, projet se malebnou krajinou Třebíčska byl jistě kouzelný zážitek nejen pro milovníky železniční historie. Atmosféra konce 19. století na vás dýchne i z dochovaných nádražních budov v Dědicích a Třebelovicích.
Region: | Moravskobudějovicko a Jemnicko | Okres: | Třebíč | Obec: | Jemnice | Ulice: | Znojemská |
|
Číslo popisné: | 689 | Zpřístupnění: | přístupné s omezením | Bezbariérový přístup: | ano s omezením | Způsob ochrany: | kulturní památka |
|
více informací
Rejstříkové číslo KP: | 11355/7-8693 - trať, 11356 - budova nádraží Jemnice, 11357 - budova nádraží Třebelovice, 11358 - budova nádraží Dědice | GPS souřadnice: | 49°0'57.859"N, 15°34'51.352"E | Slohové období (hlavní): | Klasicismus |
|
Podrobný popis:
V dobách Rakouska-Uherska znamenala výstavba železnice pokrok a významný rozvoj pro města i vísky na trati. Téměř jednadvacetikilometrový úsek kolejí byl vybudován během čtrnácti měsíců, předcházelo mu ale vypracování mnoha projektů. Rozvojem rakousko-uherské infrastruktury se dokonce Moravské Budějovice staly železniční křižovatkou a uvažovalo se i o prodloužení trati západně do Dačic. Moravskobudějovická stanice byla v době vzniku na svou dobu poměrně moderně vybavená, od výhybkářských stanovišť, vodárny, nakládací rampy až po dřevěné záchodky. V průběhu doby byla trať postupně obnovována a rekonstruována, naposledy byly koleje obnoveny roku 1987. Romantickou projížďku vlakem hnaným párou si mohli cestující dopřát až do roku 1972, o šest let později již parní lokomotivy skončily provoz i pro nákladní dopravu a od té doby po trati jezdí jen motorové vlaky.
Kromě několika prvních let však měla trať, po které denně cestuje zhruba 200 lidí, problémy s rentabilitou provozu. Provoz sedmi párů vlaků stojí ročně 12,5 milionu korun, tržby jsou ale pouze kolem jednoho milionu. Od roku 2011 tak budou pravděpodobně spoje, kterými lidé cestují zejména do práce a škol, nahrazeny autobusy.
Na železnici se dochovaly do dnešních dnů autentické nádražní budovy a zařízení. Železniční stanice v Dědicích, v Třebelovicích a v Jemnici jsou chráněny jako samostatné kulturní památky. Obzvláště na nádraží v Třebelovicích, které si dochovalo značnou část své autenticity, může mít člověk pocit, že se zde skutečně zastavil čas.