Technické
Počet objektů: 122 | seřadit dle názvu: | seřadit dle regionu: | |
1. |
Nádrž vodní, Sedlice
Přehradní nádrž Sedlice, nacházející se na řece Želivce, byla zbudovaná v letech 1921-1927. Nad vodním dílem se klene desetiobloukový kamenný most postavený v roce 1927 firmou Ing.... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Sedlice / Hlavní sekce: Technické
|
|
2. |
Most vojslavický, Vojslavice
Nad údolím řeky Želivky zatopené přehradou se klene technická zvláštnost - dvouúrovňový most. Nad původním železobetonovým mostem z roku 1942, který nevyhovoval potřebám... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Hořice / Hlavní sekce: Technické
|
|
3. |
Valcha Šamanova, Petrovice
Cechovní valcha, nazývaná podle jejího provozovatele Šamanova, byla vystavěna v roce 1851. S přechodem od ruční výroby k tovární ztrácely cechovní valchy svůj význam a byly postupně... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Humpolec / Hlavní sekce: Technické
|
|
4. |
Úzkokolejka
Úzkorozchodná trať, nazývaná Obrataňka, která se klikatí v krajině a směřuje z Jindřichova Hradce do Obrataně, má na své trase v kraji Vysočina plných jedenáct zastávek. Za... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Obrataň / Hlavní sekce: Kulturní zajímavosti a unikáty
|
|
5. |
Most železniční, Pošná
Jedenáctiobloukový železniční viadukt, překonávající hluboké údolí Novodvorského potoka, je kvalitním dokladem mostního stavitelství konce 19. století. Stavba je součástí... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Pošná / Hlavní sekce: Technické
|
|
6. |
Mlýn vodní, Želiv
Mlýn, který je součástí hospodářského zázemí želivského kláštera, je doložen až k roku 1680, avšak nelze vyloučit jeho středověký původ. V letech 1939-1942 byla k pohonu mlýna... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Želiv / Hlavní sekce: Technické
|
|
7. |
Sýpka, Těchobuz
Obecní sýpka tzv. kontribučenská pochází z 2. poloviny 19. století. Kontribučenské sýpky byly zřizovány na doporučení Marie Terezie z roku 1748 a později z nařízení Josefa II. k... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Těchobuz / Hlavní sekce: Technické
|
|
8. |
Most inundační, Želiv
Želivský inundační (záplavový) most, nacházející se v blízkosti dalšího mostu, měl v případě zvednutí vodní hladiny umožnit bezpečný přechod přes řeku Želivku. Nízký... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Želiv / Hlavní sekce: Technické
|
|
9. |
Mlýn vodní Tomáškův, Lukavec
Mlýny, které využívaly k pohonu mlecího zařízení energii místních řek, říček a potoků, se v minulosti nacházely v téměř každé obci. Nejinak tomu bylo v případě Lukavce.... více
Region: Humpolecko a Pacovsko / Obec: Lukavec / Hlavní sekce: Technické
|
|
10. |
Most, Hořepník
Silniční most v Hořepníku, jeden z nejstarších železobetonových mostů v českých zemích, byl zbudován v roce 1911 podle projektu Ing. Stanislava Bechyně. Stavba je hodnotným dokladem... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Hořepník / Hlavní sekce: Technické
|
|
11. |
Most, Rynárec
Dvouobloukový kamenný most byl postavený v průběhu 19. století. Zajímavostí je, že širší z mostních oblouků překlenuje koryto říčky, kdežto pod užším obloukem prochází... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Rynárec / Hlavní sekce: Technické
|
|
12. |
Most, Křelovice
Zajímavý tříobloukový kamenný silniční most překonává tok říčky Trnavy cestou z Červené Řečice do Křelovic. Na jeho stavbu bylo použito jak opracovaného kamene, tak kamene... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Křelovice / Hlavní sekce: Technické
|
|
13. |
Špýchar (expozice), Stanovice
Ojedinělý renesanční špýchar, po současném majiteli nazýván Pachtův, s cennou fasádou zdobenou psaníčkovým sgrafitem pochází z roku 1596 a je součástí areálu zemědělské... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Nová Cerekev / Hlavní sekce: Lidová architektura
|
|
14. |
Most železniční, Včelnička
Kamenný železniční most leží na úzkokolejné trati z Jindřichova Hradce do Obrataně. Je tvořen jedním obloukem, který se klene nad místní cestou a korytem potoka Včelnička. více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Včelnička / Hlavní sekce: Technické
|
|
15. |
Stanice železniční, Dobrá Voda
Jedná se o menší působivou typovou stavbu železniční stanice Českomoravské transverzální dráhy od architekta Friedricha Setze. Architektura použitá pro stavby na trati je v tzv.... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Dobrá Voda / Hlavní sekce: Technické
|
|
16. |
Stanice železniční, Nová Cerekev
Stanice byla budovaná jako součást Českomoravské transverzálky v 80. letech 19. století. Autorem architektury tzv. jednotného stylu pro vedlejší trati, který je nazývaný stylem... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Nová Cerekev / Hlavní sekce: Technické
|
|
17. |
Mlýn vodní, Martinice u Onšova
Pozoruhodný historický areál mlýna z 18. století se nachází pod hrází Martinického rybníka. Areál tvoří patrová budova mlýna s přilehlými hospodářskými objekty, roubenou sýpkou... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Martinice u Onšova / Hlavní sekce: Technické
|
|
18. |
Doly - zbytky stříbrných dolů, Křemešník
V lesích západního úbočí Křemešníka jsou patrné stopy montanistické a prospektorské činnosti v rámci středověké těžby stříbrných rud. Stopy těžební činnosti jsou dnes již... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Nový Rychnov / Hlavní sekce: Technické
|
|
19. |
Cesta - torzo úvozové cesty Starý Pelhřimov - Pelhřimov
Torzo úvozové cesty, která původně spojovala Pelhřimov se Starým Pelhřimovem, je chráněno zejména z důvodu výskytu archeologických nálezů. Podle pověstí se v oblasti této úvozové... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Pelhřimov / Hlavní sekce: Technické
|
|
20. |
Cesta - torzo původní historické silnice, Dubovice - Čuklejt
Nedaleko Dubovic se dochovala část původní silnice budované v 1. polovině 19. století. Zajímavý úsek silnice se skládá z mostku – propustě dešťové vody z polí, serpentin... více
Region: Pelhřimovsko / Obec: Dubovice / Hlavní sekce: Technické
|
|
vypsat: 10 20 50 |